گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
جلد اول
متن کتاب






آیاتی از قرآن که دستور به بحث و مجادله به شیوهاي نیکو داده و از آنان طرفداري نموده
آیاتی از قرآن که دستور به بحث و مجادله به شیوهاي نیکو داده و از آنان طرفداري نموده ( 1) خداوند تبارك و تعالی در قرآن
و با اهل کتاب » : و نیز فرموده .« و با آنان به شیوهاي که نیکوتر است مجادله و گفتگو کن- نحل: 125 » : خطاب به پیامبر خود فرموده
آیا ننگریستی به آن کس که با ابراهیم در باره هستی » : و نیز فرموده .« جز به شیوهاي که نیکوتر است مجادله مکنید- عنکبوت: 46
صفحه 12 از 184
و همچنین در داستان ابراهیم- وقتی بر پرستندگان ستاره زهره و ماه و .« پروردگارش گفتوگو و ستیزه میکرد- بقره: 258
خورشید احتجاج به زوال و انتقال و طلوع و افول آنها نمود که اینها نشان از حدوثشان دارد و اینکه آنها را موجب و آفرینندهاي
و بدینسان ابراهیم را ملکوت آسمانها و زمین مینمودیم [تا گمراهی قوم خود و یگانگی پروردگار را دریابد] و تا » : است- فرموده
و آیات .« و اینها حجّت ما بود که به ابراهیم در برابر قومش دادیم- انعام: 83 » : تا آنجا که فرموده ،« از اهل یقین باشد- انعام: 75
دیگري که در آن امر به گفت و گو و احتجاج فرموده، که بخواست خداوند متعال شرح هر کدام از آنها در جاي خود خواهد آمد.
ص: 6
[احادیثی در فضیلت علماي شیعه]
1- از پیامبر گرامی اسلام صلّی اللَّه علیه و آله روایت شده که فرمود: ما در تبلیغ دین خدا به ( [احادیثی در فضیلت علماي شیعه] ( 1
زبان هفتاد پیامبر مجادلهکنندهایم. و امّا خبرهایی که در فضل دانشمندان آمده از شمار خارج است، ولی ما متذکّر قسمتی از آنها
2- و از این موارد روایتی است که شیخ بزرگوار صدوق رحمه اللَّه به اسناد مذکور در متن از امام حسن عسکري علیه ( میشویم. ( 2
ناگوارتر از یتیمی فرد بیمادر و پدر، یتیمی آن » : السّلام از پدران گرامش از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله آورده که فرموده
کسی است که از امامش دور افتاده، و توان وصول به او را ندارد، و پاسخ مسائل مورد نیازش را نمیداند، پس بدانید که شیعه ما
داناي به علوم ماست، و افرادي که- به دلیل عدم دیدار- از علم ما بیخبر ماندهاند همچون یتیمی در کنف حمایت ایشانند. بدانید
جایگاه کسی که هدایت و ارشاد نموده و دستورات و شرائع ما را تعلیم میکند همراه ما در گروه انبیاء در اعلی علّیین خواهد بود.
3- به سند مذکور در متن از أمیر المؤمنین علیه السّلام نقل است که فرموده: هر که پیرو و شیعه ما بوده و (1) ص: 7
عالم به دستورات ما باشد، و پیروان ضعیف و ناتوان ما را از تاریکی جهل و نادانی به نور علم و دانشی که به او عطا نمودهایم خارج
سازد، روز قیامت تاجی از نور بر سر دارد و تمامی اهل آن ساحت را روشن سازد، و نیز جامهاي دارد که تمام دنیا با ذرّهاي از رشته
و نخ آن برابري نمیکند. سپس نداکنندهاي فریاد برآورد: اي بندگان خدا این فرد دانشمند، یکی از شاگردان علماي آل محمّد
است!!. و بدانید افرادي که در این سرا با توسّل به نور دانش او از حیرت جهل و نادانی برون رفتهاند در آن سرا نیز به کمک نور او
از تمام عرصهها به بهشتهاي دور رهنمون شوند. پس به هر که در دنیا خیري آموخته، و قفل جهل و نادانی از قلبش گشوده، یا
4- به سند مذکور در متن از امام حسن ( شبههاي را برایش روشن و آشکار ساخته، همه و همه را از آن عرصهها خارج میسازد. ( 2
علیه السّلام نقل است که فرموده: فضیلت کسی که یتیمی از آل محمّد را- که از والیانش دور افتاده و گرفتار حیرت جهل شده-
-« سها » کفالت و سرپرستی کرده و از تاریکی جهل بیرون سازد و مشتبهات او را برطرف نماید، همچون فضیلت خورشید بر
5- به سند مذکور در متن از امام حسین علیه السّلام نقل است که فرموده: هر (1) کمسوترین ستاره- است. ص: 8
کس کفالت یتیمی از ما- که رنج غیبت، ارتباطش را از ما بریده- را بر عهده گیرد و با علوم ما او را همراهی و کمک کند تا ارشاد
اي بنده کریم من! که به برادرت یاري نمودي، من به کرم از تو سزاوارترم، اي » : و هدایت شود، خداوند عزّ و جلّ به او فرماید
فرشتگانم براي او در بهشتها به تعداد هر حرفی که تعلیم داده هزار هزار قصر قرار دهید. و در خور آن قصرها نیز از سایر نعمتها بدان
6- به سند مذکور در متن از امام باقر علیه السّلام نقل است که فرموده: عالم همچون شمع- بدستی است که به مردم ( بیافزاید. ( 2
روشنی میبخشد. و مشمول دعاي خیرشان گردد. فرد عالم داراي شمع علم و حکمتی است که تاریکی جهل و حیرت را نابود
میسازد، پس هر که بکمک آن روشنی، از جهل رهیده و از اسارت آن خلاصی یابد، به حساب فرد عالم از آزادشدگان آتش
است، و خداوند به تلافی آن به تعداد هر تار موي کسی که آزاد نموده، بیشتر و بهتر از صدقه صد هزار قنطار کسی که در غیر راه
خدا خرج نموده به او دهد، بلکه این صدقه براي صاحبش موجب وبال و گرفتاري است، ولی خداوند به او چیزي عطا فرماید که از
صفحه 13 از 184
7- به سند مذکور در متن از امام صادق (1) پاداش صد هزار رکعت نماز در مقابل کعبه برتر و بهتر باشد. ص: 9
علیه السّلام نقل است که فرموده: علماي شیعه ما همچون مرزداران، مانع یورش شیاطین به شیعیان ناتوان شده، و جلوي غلبه ناصبان
شیطان صفت را میگیرند. پس بدانید هر که این گونه در مقام دفاع از شیعیان ما برآید فضیلتش از جهادکننده با روم و ترك و
8- و به اسنادي که گذشت از امام ( خزر، هزاران بار بیشتر است، زیرا آن از کیش پیروان ما دفاع میکند و این از جسم آنان. ( 2
کاظم علیه السّلام نقل است که فرموده: فقیهی که در پی نجات یتیمی از ایتام ما- که نه ما را دیده و نه به ما دسترسی دارد- برآید،
و او را در حدّ نیازش آموزش دهد، [تحمّل این یک فقیه] بر ابلیس سختتر از هزار عابد است. زیرا فرد عابد فقط براي نجات
خودش تلاش میکند، ولی فقیه علاوه بر خود به فکر تمام بندگان خدا میباشد، تا آنان را از دست ابلیس و یارانش نجات دهد، به
9- و به اسنادي که گذشت از امام رضا علیه السّلام ( همین خاطر [مقام او] نزد خداوند از هزار هزار زن و مرد عابد برتر است. ( 3
آفرین! چه آدم خوبی! خودت را نجات دادي و هیچ کاري به دیگران نداشتی. » : نقل است که فرموده: روز قیامت به عابد گویند
پس داخل بهشت شو. آگاه باشید که فقیه کسی است که خیرش را به همه ص: 10 مردم میرساند، و از دست
دشمنانشان میرهاند. و براي آنان نعمتهاي بهشت خدایی را تمام و کمال دریافت میکند، و رضوان الهی را برایشان بدست
میآورد. و به فقیه گفته شود: اي سرپرست ایتام آل محمّد، دوستدار ضعفاي شیعه و موالی آنان، بایست تا شفاعتت را مشمول هر
که از تو تحصیل کرده و دانشی آموخته، نمایی، پس میایستد و گروه گروه؛ تا ده گروه صد هزار نفري را وارد بهشت میکند، و
10 - و به اسنادي ( ایشان همان افراد علم آموخته و شاگرد او تا روز قیامتند، حال تفاوت میان دو جایگاه [عابد و فقیه] را بنگرید!. ( 1
که گذشت از امام جواد علیه السّلام نقل است که فرموده: بدرستی هر که سرپرستی یتیمان آل محمّد- همانها که از امامشان دور
افتاده و در حیرت جهل غوطهور و در دستان دشمنان ناصبی ما اسیرند- را بر عهده گیرد و ایشان را نجات داده و از سرگردانی
برهاند، و شیاطین را با دفع وسوسههایشان مغلوب سازد، و بر ناصبیان [دشمنان اهل بیت علیهم السّلام] توسّط حجّتهاي پروردگار و
دلائل امامانشان چیره شود، مقام و منزلتش نزد خداوند به بهترین وجهی بر شخص عابد برتري و فضیلت یابد، فضیلتی بمراتب بالاتر
از فضل آسمان بر زمین و عرش و کرسی و پردههاي آسمان، و برتري این جماعت بر گروه عابدان همچون فضیلتی است که ماه
11 - و به اسنادي که گذشت از امام هادي علیه السّلام نقل (1) شب بدر بر کمسوترین ستاره آسمان دارد. ص: 11
است که فرمود: اگر در پس غیبت امام قائم علیه السّلام علمائی نبودند که داعی بسوي او بوده و اشاره به او کنند، و با براهین الهی
از او دفاع نمایند، و بندگان مستضعف خدا را از دام ابلیس و اعوانش برهانند، و از بند نواصب (دشمنان اهل بیت) رهایی بخشند،
همه مردم از دین خدا دست کشیده و مرتدّ میشدند. لکن علماء کسانی هستند که زمام قلوب شیعیان ضعیف ما را در دست داشته
و مهار میکنند، همچون ناخداي کشتی که سکّان آن را در دست دارد. این گروه همان شخصیتهاي برتر و افضل در نزد خداوند با
12 - و به اسنادي که گذشت از امام حسن عسکري علیه السّلام نقل است که فرموده: روز قیامت علماي ( عزّت و جلال میباشند. ( 2
شیعه ما عهدهدار محبّین و اهل ولایت ناتوان ما میباشند، و در حالی پا در آن ساحت گذارند که نور از تاج سرشان میتابد، و بر
سر هر کدام تاجی زیباست، و این انوار در تمام عرصه و سراي قیامت تا مسیر سیصد هزار سال پخش میشود، و پرتو نور آن تاجها،
تمام صحنه قیامت را در بر میگیرد. و در آنجا تمام یتیمانی که کفالتشان را بر عهده داشته، و از تاریکی جهل رهایش ساخته، و از
حیرت گمراهی خارجشان کرده، با پرتوي از آن نور مرتبط شده، و چنگ انداخته و بالا روند تا روبروي بالاي بهشت رسند، آن
وقت هر کدامشان را در منازل از پیش تعیین شده در کنار اساتید و معلّمینشان ص: 12 فرو آورده، و به خدمت
امامانی که بسوي آنان میخواندند حاضر نمایند. و پرتو نور این تاجها، دشمنان اهل بیت را کور و کر و لال نموده و به سوي آتش
13 - و به اسنادي که گذشت از امام عسکري علیه السّلام نقل است که فرموده: جمعی از دوستداران آل محمّد ( سوق دهد. ( 1
علیهم السّلام [از نظر علمی] مسکین و فقیرند، همان گروهی که در برابر دشمنان ما ناتوان بوده، و مورد اعتراض و ملامت و طعن
صفحه 14 از 184
مخالفان واقع میشوند، بنا بر این یاري و مساعدت نمودن به این فقرا افضل و برتر از کمک کردن به فقراي معمولی بیمال و ثروت
است. و هر که از این جماعت دستگیري نموده، و با سلاح علم و برهان در برابر دشمن نیرو بخشد، و فقر و عجز آنان را برطرف
نموده و بر دشمن چیره گرداند، خداوند متعال نیز آنان را پیوسته در مقابل دشمنان- از شیاطین انس و جن- پیروز نموده، و عجز و
14 - و به اسنادي که گذشت از امام عسکري علیه السّلام نقل است که أمیر المؤمنین ( ناتوانی را بر مخالفینشان مستولی فرماید. ( 2
علیه السّلام فرموده: هر کس بنده عاجز از علم و معرفتی را تقویت نموده و در برابر دشمن تجهیز و غالب نماید، خداوند نیز به وقت
بازپرسی در قبر، این کلمات را به او تلقین ص: 13 فرماید: اللَّه پروردگار من، و محمّد پیغمبر او، و علی بن أبی
طالب جانشین پیغمبر است، و کعبه، قبله من، و قرآن مایه سعادت و خوشبختی من است، و اهل ایمان برادران من هستند. آنگاه از
جانب خداوند خطاب میرسد که: سخن حقّ را اظهار کردي و اعتقاد صحیحت را بیان نمودي، پس مقام و منازل رفیع بهشت را
15 - و به اسنادي که گذشت از ( برایت واجب نمودم. در این حال قبر او تبدیل به یکی از باغهاي خوش منظره بهشت میگردد. ( 1
امام عسکري علیه السّلام نقل است که فرموده: روزي دو زن که با هم در مسألهاي مذهبی اختلاف داشتند بخدمت حضرت فاطمه
علیها السّلام رسیده و نظرشان را اظهار نمودند، آنگاه آن حضرت علیها السّلام دلیل و برهان خود را مطابق عقیده آنکه اعتقادش
صحیح و ادّعایش درست بود اقامه نمود، و پس از مشاهده سرور و خوشحالی زن مؤمنه بدو فرمود: خوشحالی فرشتگان به سبب
ظهور و غلبه حقّ، بیش از شادي تو بوده، و حزن و اندوه شیطان و یارانش بیش از حزن و اندوه آن زنی است که در عقیده باطل
خود مغلوب شده، و پروردگار به فرشتگان دستور میدهد به جهت این عمل براي فاطمه هزار هزار برابر آنچه تهیّه دیده بودم مهیّا
کنند. و این قانونی است همیشگی براي هر که موجبات پیروزي و غلبه بندهام را [بر معاند و ناصب] فراهم کند. ص:
-16 و به اسنادي که گذشت از امام عسکري علیه السّلام نقل است: امام حسن مجتبی علیه السّلام به کسی که هدیّهاي (1) 14
برایش آورده بود فرمود: آیا مایلی در مقابل آن، بیست برابرش بتو بدهم، یا مطالبی به تو بیاموزم که بر فلان فرد ناصبی چیره شده و
گروهی از مردم گمراه و سادهلوح را از تبلیغات شوم او نجات دهی؟ و اگر حسن انتخاب داشته و آن را که بهتر است برگزینی
برایت هر دو را جمع میکنم. و گر نه در تشخیص بهتر خطا کنی، و در هر حال در انتخاب یکی از آن دو مخیّر خواهی بود. آن مرد
گفت: آیا اجر و ثواب من در غلبه بر دشمن حقّ، و نجات مردم از شرّ تبلیغات و سخنانش به اندازه ارزش بیست هزار درهم است؟
حضرت فرمود: نه، بلکه ارزش آن عمل برابر با هزار هزار قیمت همه دنیا است. گفت: پس چطور امر بیارزش و پستتر را
برگزینم، بلکه آن دیگر را انتخاب میکنم. امام علیه السّلام فرمود: در اختیاري که داشتی بهترین را برگزیدي. پس آن مطالب را به
او آموخته و بیست هزار درهم نیز بدو عطا فرمود. باري آن مرد، پس از بازگشت به شهر خویش با آن فرد ناصبی مباحثه و جدال
نموده و او را ساکت و مجاب کرد. خبر این پیروزي به امام علیه السّلام رسیده و در ملاقات بعدي به او فرمود: هیچ کس مانند تو در
عمل و کسب سود نبرد، کاري کردي که موجب محبّت خدا، و پیامبر، و جانشینان اطهار او، و ص: 15 فرشتگان
مقرّب، و برادران مؤمن به تو شد، و بهرهاي که تو بردي به اندازه تمام اهل ایمان و کفر، و بیش از مقدار هزار برابر دنیا بود. پس
17 - و به اسنادي که گذشت از امام عسکري علیه السّلام نقل است که: حضرت ( این نعمت بزرگ بر تو گوارا و خوش باد! ( 1
صادق علیه السّلام فرموده: هر که تمام کوشش و تلاشش این باشد که شرّ مخالفین ما را از سر دوستان ناتوان ما کوتاه کند و ما را
در شکست و کشف نقائص و نقاط ضعفشان یاري و حمایت نموده، و مقام پیامبر خدا و اهل بیت پاکش را تجلیل و تعظیم نماید،
خداوند نیز به فرشتگان بهشت فرمان دهد که در ساختن قصرها و عمارات ویژه او همّت گماشته، و به عدد هر سخنی که با دشمنان
خدا احتجاج میکند، جمعی از فرشتگان مقتدر و توانا در بناي قصرهاي او کار و فعالیّت کنند، و آنقدر براي او عمارت و قصر مهیّا
18 - و به اسنادي که گذشت از امام عسکري علیه السّلام نقل است که ( شود که مقدار آن را جز خداوند متعال نمیداند!. ( 2
حضرت رضا علیه السّلام فرموده: بهترین توشهاي که شخص دانشمند دوستدار ما براي روز فقر و نیاز و ذلّت خود ذخیره میکند،
صفحه 15 از 184
حمایت علمی از دوستان ناتوان ما، و نجات ایشان از چنگال دشمنان خدا و رسول او است. [در این صورت] وقتی از قبر برخیزد
صفوف فرشتگانی را مشاهده کند ص: 16 که از محلّ قبر تا جایگاهش در بهشت برین صف کشیدهاند، و او را با
بالهاي خود بلند نموده و به عمارت مخصوصش در بهشت حمل کرده و به او میگویند: آفرین بر تو! خوش باد تو را، اي کسی که
19 - و به اسناد گذشته نقل است: روزي ( دشمنان خوبان را مقهور ساخته و از ائمّه اطهار خود حمایت و طرفداري مینمودي!. ( 1
گروهی از محبّین آل محمّد صلّی اللَّه علیه و آله نزد امام حسن عسکري حاضر شده و گفتند: اي زاده رسول خدا، در همسایگی ما
فردي از دشمنان اهل بیت زندگی میکند که پیوسته موجب آزار ما شده و در تفضیل خلفاي ثلاثه بر أمیر المؤمنین علیه السّلام
دلائلی ذکر میکند که ما در پاسخ آنها میمانیم. امام علیه السّلام فرمود: فردي را به سوي شما میفرستم تا او را مجاب کرده و
دلائلش را باطل نماید. سپس یکی از شاگردانش را مأمور ساخت تا در مجلس بحث آنان با فرد مزبور حاضر شده و به گفتارشان
گوش دهد، و هنگامی که از او تقاضاي سخن نمودند تا حدّ امکان در بطلان سخن و پوچی اعتقاد آن فرد کوشیده و کاملا مجابش
کند. او نیز از جاي برخاسته و بهمراه آنان در مجلس بحثشان حاضر گشته و بهمان شیوه امام علیه السّلام وارد بحث شده و او را
بسختی شکست داده و مجاب نمود. ص: 17 از این پیروزي اصحاب و دوستان اهل بیت بقدري خوشحال شدند که
جز خدا نداند، و به همان اندازه مخالفین و معاندین محزون و شکسته گشتند. و وقتی نزد امام بازگشتند فرمود: اهل آسمان به جهت
شکست و مغلوب شدن آن دشمن خدا بیش از شما مسرور شدند، و ابلیس و یاران مستکبرش چندین برابر مخالفین، محزون و
مغموم گشتند، و فرشتگان آسمانها و عرش و کرسی براي این شخص غالب طلب رحمت و مغفرت نموده، و براي آن دشمن
مخالف لعن و نفرین کردند، و خداوند همه را مستجاب فرمود. ص: 18
قسمتی از